اراده و قصد و نیت معنایی عمیق دارند

اراده و قصد و نیت معنایی عمیق دارند

  •  ازراه های حسی و شهودی و اکتسابی و بطور کل قوای ورودی یا از سوی حضور در درون و نه از خارج شروع و از
  • تخیل
  • تصور
  • تذکر
  • فکرت
  • عبرت
  • تفکر
  • عزم
  • قصد
  • نیت
  • اَراده

این سیرورت خواستگاه از غیر ارادی به ارادی از ورود به نشست و ماندگاری و جاگیری و ملکه شدن و یکی انگاری نفسانی به سمت مصدر حقیقت اختیار به سوی ارادت میباشد که در توضیحات و البته در فایل صوتی به طور مشروح بیان داشته شده است .

0بررesتفكر چه چيز است، شيخ محمود جواب مى‏فرمايد كه:

«تفكر رفتن از باطل سوى حق‏   بجز و اندر بديدن كل مطلق»
     

ببايد دانست ايدك اللّه به طريق مستقيم غير مغضوب كه موجودات ممكنه از روى صورت كه تعين و تشخص خارجى است، باطل و فانى‏اند. و از روى معنى كه عبارت از حقيقت و ماهيت است، حق باقى، «كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» شاهد است.

نزد ابن عربی تفكر عبارت از انتقال است، از ظواهر موجودات ممكنه كه باطل و فانى ‏اند، به بواطن ايشان كه آن حقيقت و ماهيت ايشان است، خواه به طريق ترتيب امور معلومه و خواه بر سبيل كشف و الهام، به حيثيتى كه در ضمن هر فردى از افراد موجودات مشاهده و ملاحظه مطلق تواند كرد، كه مقيد همان مطلق‏ است.

**شرح گلشن راز(ابن تركه)، ص: 61

در همان منبع آمده است که:

حكيمان كاندرين كردند تصنيف‏   چنين گفتند در هنگام تعريف‏
     
كه چون حاصل شود در دل تصور   نخستين نام او باشد تذكر
     
و زو چون بگذرى هنگام فكرت‏   بود نام وى اندر عرف عبرت‏
     
تصور كان بود بهر تدبر   به نزد اهل عقل آمد تفكر
     

تصور، حصول صورت شى‏ء است در دل حكيم، آن حصول صورت شى‏ء را در اوّل مرتبه تذكر نام نهاد. و در مرتبه دوّم كه از آن صورت حاصله انتقال كرده مى ‏شود، به معنى آن را عبرت مى‏گويند، از بهر آنكه عبرت از عبور است، چون از آن صورت حاصله عبور كرده باشد به معنى، و در مرتبه سوم تصور، اگر براى تدبر است كه ترتيب امور معلومه باشد، آن را تفكر مى‏خوانند.

ببايد دانست رزقك اللّه اشرف نصيب و اوفر حظ، كه هر چيز كه در دل و در ذهن درآيد، آن را سه مرتبه است نزد حكيم، و در هر مرتبه در عرف خود نامى نهاد، چنانكه ذكر كرده شد، و تذكر و عبرت و تفكر

ناخودآگاه

 

اوّل مرتبه را خاطر اوّل و سبب اوّل و فقر خاطر نيز مى‏ گويند.

و در دوّم مرتبه كه نفس محقق شود، اراده‏ مى‏گويند

چنانكه شيخ محى الدين قدس سره مى‏فرمايد: «فاذا تحقق فى النفس سموه ارادة»،

و در مرتبه سوم كه حكم به نفى و اثبات كرده مى‏شود، عزم مى‏خوانند، و عند التوجه الى الفعل سموه قصدا،

و در مرتبه چهارم كه عند التوجه الى الفعل است، قصد مى‏ نامند، و مع الشروع فيه سموه نية،

و در مرتبه پنجم كه آن توجه همراه با شروع است در فعل، آن را نيت مى‏خوانند.

اين است مراتب موجودات ذهنى و عقلى تا به مرتبه وجود خارجى رسيدن.(1)

ز ترتيب تصورهاى معلوم‏   شود تصديق نامفهوم مفهوم‏
     

مقصود آنكه هر چيز كه در عالم است، در ابتداى حال معلوم نيست، بعضى معلوم است و بعضى نامعلوم. حكما و عقلا قاعده و طريقه‏اى چند پيدا كرده‏اند، كه بدان قاعده و طريقه امر نامعلوم را معلوم كنند، به زعم خود، و آن قاعده و طريقه را در چهار شكل ترتيب و تصوير كرده‏اند[1]

*نقد النصوص فى شرح نقش الفصوص ؛ متن ؛ ص95

به هر طرف نگرى صورت مرا بينى‏ إ 221   اگر به خود نگرى يا به سوى آن شر و شور
     

***********************************************************************

[1] صائن الدين على بن تركه، شرح گلشن راز(ابن تركه)، 1جلد، نشر آفرينش – تهران، چاپ: اول، 1375.

[2] عبد الرحمن جامى، نقد النصوص فى شرح نقش الفصوص، 1جلد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى – تهران، چاپ: دوم، 1370.

مبحث اراده فایل صوتی بی نظیری است که بصورت خارق العاده ای بیان گردیده ومیتوانیم بگوییم هرآنکس که بخواهد مفاهیمی چون ذکر و ذاکر -تذکر و عبرت و تفکر و در لحظه حال زیستن و رموز بیان جملات تاکیدی و اذکار و تداوم و ممارثت وهمچنین الفاظ روانشناسی و مصطلح و معانی اراده و قصد و تصمیم و عزم و نیت و …را ادراک نماید به شکلی زیبا از زبان جناب حکیم رضی به گوش جان نیوش نماید

images
اراده و قصد و نیت معنایی عمیق دارند 4
امتیاز کاربر: 5 ( 1 نتایج)

 

امتیاز کاربر: 5 ( 1 نتایج)

0 دیدگاه
احد گودرزی

سلام خیلی خوب بود میخواستم ببینم این مطلب رو در آینده ادامه میدید آخه خیلی جالب بود تا بحال از این طریق و با این تعبیر در این باره به این روشنی که واضح کننده بسیاری از مفهوم ها باشه مطلبی رو بهش بیر نخورده بودم میشه خواهش کنم ادامه اش رو قرار بدید هر زمان فرصت پیدا کردید میدونم با این همه سایت و محتوا گذاری شلوغ هست سرتون ..
واقعا میشه بگم شما عالم ذوفنون این زمانه هستید خدا شاهده که از ته قلبم دارم میگم کاش امکان داشت که بتونم شاگردیتون رو بکنم
من احد گودرزی هستم

حسینی زاده

از سایت بسیار ارزنده تون سپاسگذارم .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

5 × سه =

مقالات مرتبط

خمیازه برای سلامت مفید است؟
خمیازه برای سلامت مفید است؟
خميازه عبارت است از يك دم ملايم و طولانى كه غالبا در مواقع گرسنگى، خستگى، كسلى، كم‏خوابى، بى‏خوابى و...
مطالعه
ترس چیست؟ دانشکده اشارت
ترس چیست؟ دانشکده اشارت
ترس چیست؟ مبنای ترس بلحاظ علمی اشارتکست ترس از دست دادن ترس چیست؟ چگونه ترس بوجود می آید ترس چیزی نیست...
مطالعه
سخنرانی دکتر وین دایر در باره روانشناسی
سخنرانی دکتر وین دایر در باره روانشناسی
وین دایر درباره روانشناسی   روانشناسی  وین دایر حرفهای تاثیر گذاری را بیان میدارد با توجه ببینید...
مطالعه
بیماری برص شرح و درمان
بیماری برص شرح و درمان
درباره بیماری برص بیشتر بدانید بیماری برص چیست و راهکار های درمانی آن چیستند و درباره آن توضیحاتی ارائه...
مطالعه
سرگیجه -علائم و دلائل سرگیجه
سرگیجه -علائم و دلائل سرگیجه
علائم و دلائل سرگیجه سرگيجه‏: اگر كسى پيرامون خود را گردان بدور خويش ببيند و چشمانش سياهى برود، نيروى...
مطالعه
واریس
واریس
ورود به سایت podcast.healthbeat.one به جهت شنیدن این فایل   در مفهوم واریس یا همان دوالی اگر در ساق،...
مطالعه
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)