02166561928
تشریح کلیه انسان

در قدیم به آن گرده نیز می گفتند.هر كليه‏ شامل گوشتى سخت به رنگ سرخ كم‏رنگ، پيه فراوان، سرخرگها و سياهرگها، و پرده است. كليه‏ ها فاقد حس ‏اند، ولى پرده دور آنها حسّاس است.

جایگاه کلیه :

در دو طرف مهره ‏هاى پشت در نزديك جگر قرار گرفته ‏اند.

گرده ‏ى راست كمى بالاتر است و هركدام گرده دو كانال دارند.

يكى از آن دو كانال هر گرده در سمت خودش به رگ بزرگ برآمده از برجستگى جگر مى ‏پيوندد.

كانال دومى جداگانه از گرده جدا مى ‏شود تا بگونه ‏اى شگفت ‏آور به پيشآبدان بچسبد و اين كانال هر دو گرده راه پيشآب ‏اند كه حالب‏ ناميده مى‏شوند.

شكل هر دو چون نيم‏دايره است، و پشت آن محدب است، و هريك برباطى بر موضع خويش استوار مى‏باشد،

ارتباط کلیه با جگر

 

و هر گرده‏ را با جگر پيونديست به رگى كه با خون آميخته از جگر بيرون آيد، و از خون جدا شود، و اندرين رگ بسوى گرده‏ آيد

و هر گروه با جگر ارتباط دارد به واسطه رگى كه گروهى آن را «عنق الكليه» گويند و نزد بعضى اين دو رگ كه هريك ميان جگر و گرده واقع است، مسمّى است ب «طالعين».

گروه اوّل، اين رگ را از اجزاى گرده مى ‏شمارند و مى‏گويند كه از گرده برآمده است و به جگر رفته.

و گروه ثانى مى‏گويند كه اين هر دو رگ از آن رگ بزرگ كه از حدبه جگر رسته است ناشى شده و به گرده پيوسته.

و به هر تقدير، آب كه با خون آميخته از جگر بيرون آيد به گرده، از همين رگ آيد و آلت جدا كردن آب از خون، همين دو رگ است.

و هم چنان‏كه در گرده جاذبه است جهت جذب آب، در اين رگ‏ها نيز جاذبه است كه از رگ بزرگ جگر آب را جذب مى‏كند و به گرده مى‏فرستد. و همچنين از هر دو گرده رگى رسته است و به مثانه پيوسته جهت دفع مائيت‏.

بافت کلیه

و هر دو گرده ها مركب‏ست از گوشت سخت اندك سرخ و پيه بسيار و اورده و شرائين و نفع سختى و صلابت گوشت وى آنست كه از كثرت حدت مادّه حادّه اخلاط كه در مائيت شامل مى‏باشد سريع الانفعال نباشد

و چون غذاى او بيشتر از مائيت خون‏ست لهذا سرخى گوشت او كمترست و بجهت آنكه يبوست در جرم خود بسيار دارد

شحم كثير در وى مخلوق شده تا تعديل يبس او كند بترتيب خود آورده غذا مى‏رساند

بوى و شرائين روح حيوانى و در ذات خود حس ندارند و نفع بی‏حسى وى آنست تا از حدت و ملوحت ماء حادّه متاذى نشود

اما غشائى كه بر آن محيط شده كثير الحس ‏ست و نفع اين غشا ادراك و احساس الام و اسقام‏ست

اگر عارض شود آن را تا بتدبير ازاله آن سعى بكار رود و معلوم باد كه در باطن هر گرده جوفى‏ست كه مى ‏آيد در آن مائيت از جگر بتوسط رگى كه آن را طالع نامند

و چون هر گرده را يك رگ علی‏حده ‏ست لهذا رگهاى هر دو گرده را طالعين گويند

و دو مجرا از جانب هر دو كليه ‏ها بمثانه رفته و اين هر دو را برانج نامند و اين جمع برنج‏ست و برنج مورى آنجانه را گويند و بتازى حالب نامند

بحاء مهمله تثنيه آن حالبين باشد فى الجمله مائيت كه از جگر به گرده مى ‏آيد

آب خالص نمی‏باشد بلكه با خون ممتزج مى ‏ماند پس گرده ‏ها خون را از آب جدا مى ‏سازند و جزوى خون صافى را بشش و دل مى‏ فرستد

و ما بقى را صرف غذاى خود مى‏ كندو آب صاف را كه آن استعداد غذائيت ندارد از راه حالبين اعنى برانج بمثانه دفع مى‏كند

شناخت پيشآبدان:

پيشآبدان جايگاه و نگهدارنده‏ ى پيشآب است و جايگاهش ميان سوراخ نستنگاه و استخوان شرمگاه مى‏باشد.

از دو لايه تشكيل شده است و بر دهانه‏ ى آن دريچه‏ اى ماهيچه‏ اى‏ گذاشته شده است كه آن را می بندد و از بيرون رفتن پيشآب جلوگيرى مى‏ كند تا اينكه بگونه‏ ى خودخواسته رانده شود.

پيشآب از دو كانال كه ميزراه‏  نام دارد، از دو گرده به آن سرازير مى‏شود.

هنگامى كه اين دو مجرا به پيشآبدان مى‏ رسند، نخست از يكى از دو لايه ‏هاى پيشآبدان گذر مى‏ كند سپس از لايه‏ ى دوم آن رد مى ‏شوند تا به گردن پيشآبدان میرسند.

پس از آن به درون پيشآبدان سرريز مى‏ گردند.

منابع :

***************************

رازى، محمد بن زكريا – مترجم: ذاكر، محمد ابراهيم، المنصوري في الطب (ترجمه)، 1جلد، دانشگاه علوم پزشكى تهران

على خان، واجد، علم الأبدان، 1جلد، منشي نولكشور

متن و ترجمه كتاب قانونچه في الطب

شاه ارزانى، مير محمد اكبر بن محمد، طب اكبرى، 2جلد، جلال الدين – قم، چاپ: اول، 1387 ه.ش.

 

 

تاییدیه شورای ممیزی و بررسی کیفیت محتوا

بررسی کیفیت محتوا - 9.3
ارزش علمی این محتوا و مقاله - 9.7

9.5

امتیاز شورای ممیّز

این مقاله طی بررسی های منابع و نگارش محتوا و شروط لازمه بجهت تایید محتوا از اعتبار لازم برخوردار میباشد و مورد تایید این شورا میباشد.

شورای ممیزی و بررسی محتوا
امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

 

تاییدیه شورای ممیزی و بررسی کیفیت محتوا

بررسی کیفیت محتوا - 9.3
ارزش علمی این محتوا و مقاله - 9.7

9.5

امتیاز شورای ممیّز

این مقاله طی بررسی های منابع و نگارش محتوا و شروط لازمه بجهت تایید محتوا از اعتبار لازم برخوردار میباشد و مورد تایید این شورا میباشد.

شورای ممیزی و بررسی محتوا
امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

به اشتراک بگذارید

رایحه درمانی
رایحه درمانی
رایحه درمانی ‍ یکی از بهترین و کم عارضه ترین درمان های مکمل درطب سنتی ایران، رایحه درمانی است. رایحه...
مطالعه
چگونه نفس می کشیم؟
چگونه نفس می کشیم؟
آیا میدانید چگونه نفس میکشیم شناخت دستگاه تنفسی اهمیت تنفس     سودى كه تن از جگر مى‏ برد در...
مطالعه
کهن الگوهای مردانه و زنانه را میشنسید؟
کهن الگوهای مردانه و زنانه را میشنسید؟
کاری از استاد ارجمند حکیم رضی
مطالعه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

7 + 12 =

Recent Posts
دسته‌ها

آیا آماده ی استفاده از این فرصت بی نظیر هستید ؟!!

در این درگاه شما هم وطن عزیز میتوانید چنانچه خدای ناکرده مبتلا به انواع امراض جسمی اعم از بیماریهای عام و همینطور بیماریهای خاص و خلاصه هرگونه نارحتی و مشکل جسمی هستید نسبت به درمان آن اقدام نمائید

همچنین اگر دچار انواع مشکلات روحی میباشید و چنانچه در هر بخش و یا برهه از زندگی تان دچار مشکل شده اید و برای رفع آن نیاز به مشاوره ای تخصصی و بسیار تاثیر گذار دارید و یا بطور کل برای ارتقای سطح کیفی فردیت و یا روابط و یا رشد شخصیت خود و خانواده خویش نیاز به مشاوره های موثر و کاربردی دارید بنحوی کاملا آسان و بدون هیچگونه پیچیدگی در کمترین زمان ممکن بصورت آنلاین  اطلاعات خود را ثبت فرمائید

ما بعنوان اولین پایه گذاران مشاوره و درمان از راه دور تجربه فراوانی اندوخته ایم درمان و بهبود قطعی و بدون عودت را در شیوه و طریق درمانی استاد حکیم رضی تجربه فرمائید .

 

آیا آماده ی استفاده از این فرصت بی نظیر هستید ؟!!

کاربر گرامی چنانچه شما از کاربران قدیمی دانشکده علوم پزشکی اشارت بوده اید مطلع باشید که هم اکنون نیز در هر چهار وبسایت ضربان سلامت عضو هستید و کافی است با اطلاعات ورود همان سایت اقدام به ورود و لاگین نمائید وجود شما برای ما نعمت است کاربر قدیمی و عزیز. به وسیله دکمه پایین به صفحه ورود رفته و وارد شوید.

برای مطالعه و دانلود مقاله در این محتوا تنها کافی است به خانواده 940 نفری مجموعه بنیاد ضربان سلامت  بپیوندید و با وارد نمودن شماره همراه خود در هر چهار وبسایت این مجموعه عضوشده و از امکانات بی نظر آن بهره مند گردید

ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)